Kalverhoudsters aan de slag met social media

Tien kalverhoudsters adviseren iedereen in en rond de kalverhouderij om de social media op te pakken en samen bij te dragen aan een goed beeld van de sector. Na afloop van een cursus van drie dagdelen waren de deelneemsters doordrongen van het nut om de kneepjes onder de knie te krijgen en samen het eigen verhaal te vertellen.

“In één woord geweldig”, zegt Neel Schakel. “Ik ben me nooit bewust geweest van wat er komt kijken bij het plaatsen van een goed bericht op social media. Je wilt een positief beeld schetsen van de kalverhouderij, maar nu weet ik hoe ik dat tactisch en simpel kan doen.”

Zelf is Neel niet technisch met computers. “Toen ik de uitnodiging zag dacht ik nog dat het niets voor mij was. Zelf doe ik wat op Facebook, maar de cursus leek mij te ingewikkeld.” Het was dat collega-kalverhoudster Evelien Smit haar heeft overgehaald om mee te doen. “Nu beveel ik de cursus iedereen aan.”

Met simpele acties komt de kalverhoudster uit Holten nu betere resultaten en een groter bereik. “Het woord hashtags kende ik wel, maar ik wist niet wat je er mee kon. Nu weet ik hoe makkelijk het is om meer mensen te bereiken.”

Neel vindt het ook fijn om de cursus te doen met andere kalverhouders: “Je loopt allemaal tegen dezelfde dingen. Wat laat je zien en hoe laat je het zien.”

Daniëlle Wolters vond de cursus ook zeer boeiend. De kalverhoudster uit Hoogeveen heeft een boerderijwinkel en wilde de winkel beter promoten. “Maar ik heb nu ook gezien wat de noodzaak is om de sector beter te belichten. Ik ben geschrokken hoe tegenstanders te werk gaan, hoe ze met kleine dingen steeds onze sector onderuit willen halen.”

Daniëlle vindt het belangrijk om duidelijk aan te geven waar de sector voor staat en hoe de sector te werk gaat. “Social media kan er goed bij helpen. Ook om aan melkveehouders te laten zien hoe belangrijk wij zijn voor hun sector.”

Het werken in groepsverband tijdens de cursus vindt ze leerzaam. “Je moet informatie over onze sector leren delen en durven delen, want het is belangrijk om met het eigen verhaal tegengas te geven en te laten zien hoe goed we het doen en hoe mooi onze sector is.”

Geïnteresseerden die de social media cursus willen volgen kunnen zich melden via info@dekalverhouder.nl of bij communicatie@kalversector.nl.
Bij voldoende deelnemers starten SBK en VVK een nieuwe cursus.

bron: De Kalverhouderij